
Informatie over dit project
Warmteprogramma
In 2015 maakten veel landen afspraken in het Klimaatakkoord van Parijs om de opwarming van de aarde te beperken. Nederland heeft deze afspraken verder uitgewerkt in het Nationaal Klimaatakkoord van 2019. Daarin staat dat in 2050 alle woningen en gebouwen zonder aardgas worden verwarmd. Aardgas is namelijk een fossiele brandstof die zorgt voor uitstoot van broeikasgassen. Bij het verbranden van aardgas komt CO₂ vrij. Hoe meer CO₂ in de lucht, hoe slechter dit is voor het klimaat. Ook de afhankelijkheid van aardgas uit het buitenland, de hoge prijzen en de onzekerheid daarover maken dat we willen overstappen op duurzame manieren van verwarmen.
Elke gemeente maakt eens in de vijf jaar een warmteprogramma. Dit nieuwe warmteprogramma volgt de Transitievisie Warmte uit 2022 op en laat zien hoe we toewerken naar een aardgasvrije gemeente in 2050. Inwoners kiezen zelf wanneer en hoe zij overstappen op duurzame warmte. Het warmteprogramma geeft duidelijkheid over wat er in verschillende gebieden mogelijk is. Zo geeft het inzicht of er in de toekomst in bepaalde gebieden een warmtenet zou kunnen komen, of dat op voorhand individuele oplossingen beter passen. Daarbij zijn haalbaarheid en betaalbaarheid belangrijk. Ook wordt er gekeken naar wat we nu al kan worden gedaan, zoals het beter isoleren van woningen en het gebruik van hybride systemen om zo op korte termijn minder aardgas te gebruiken.

Ter inzage: Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD) t.b.v. plan-MER van het Warmteprogramma
Van 1 juni tot en met 12 juli kunt u reageren op de Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD) voor de Warmteprogramma’s van de Heuvellandgemeenten.nog 4 weken
